Keittiömestari Matin grillikauden avaus

Aurinko paistaa ja grillauskuume nousee, mutta missähän kunnossa se grilli talven jäljiltä onkaan? Tässäpä Mestari Matin omakohtaiseen kokemukseen perustuvia vinkkejä grillikauden starttiin!

Vaihe 1.  Ota grilli esille:
Jos grilli on viettänyt talven horrostamalla hupun alla terassillasi, pyyhi huppu ja taittele se paikkaan, josta se takuulla löytyy taas syksyllä.

Vaihe 2. Grillin puhdistus:
Puhdista grilli päällisin puolin saippuavedellä ja rätillä, ulko-osiin riittää huolellinen pyyhkiminen ja pinttymien pois hinkkaaminen.

Tarkista kaasuletku, kaasupullo ja kaasun määrä (allekirjoittaneella kaasu loppui toissapäivänä ja suutin hajosi eilen), sytytä grilli, kaikki polttimot täysille. Rappaa samalla epäpuhtaudet pois ja anna tulen desinfioida koko grillin sisäosa. Myös grillirapa-/harja on hyvä polttaa kunnolla jos se on mahdollista.

Vaihe 3. Ympäristön siivous:
Pyyhi kunnolla myös terassin pöydät, penkit, tuolit yms kaikesta talven aikana kertyneestä liasta, kuten lintulaudan talvisesongista aiheutuneista jätöksistä. Toimenpidehän on syytä tehdä joka kerta ennen grillausta, mutta varsinkin pitkän tauon jälkeen. Pitäähän paikkojen olla kunnossa ettei huolella grillaamasi ruoka kontaminoidu.

Vaihe 4. Kaikki valmista! Aloita grillaus:
Pihvin paistamisessa olennaista on tarkkailla pihvin paistumista herkeämättä.
Kun pihvi alkaa hikoilla, sen lihasnesteet nousevat lihan pintaan ja on aika kääntää pihvi. Toimitaan samoin myös pihvin toisen puolen kanssa. Kun nesteitä jälleen alkaa tiristä pintaan on se merkki, että pihvi alkaa olla täydellisen medium. Suola ja pippuri lisätään vasta paistetulle pinnalle.

Huomioitavaa:
Lääkärit kehottavat välttämään ruoan paistamista korkeissa lämpötiloissa karsinogeenien vuoksi. Kokit puolestaan uskovat nopeaan ruskistamiseen, joka antaa hyvän maun ja pitää pihvit mehevinä sisältä. Tässä kohtaa kannattaa puntaroida käyttääkö grllauksessa matalampaa lämpötilaa, vai nauttikoo sen syntisen herkulliseksi käristetyn pihvin vain tarkkaan valittuna hetkenä. Oheen kannattaa joka tapauksessa grillata ainakin iso läjä kasviksia ateriaa tasapainottamaan ja valita grilliin välillä myös kalaa. Ohessa vielä vinkki kasvisten grillaukseen ja helppo ohje maistuvalle kastikkeelle.

Tässä esimerkki hyväksi todetusta sunnuntailounaasta:

-sitruunalla marinoitua kirjohifilettä (parilapuolella paistettua)
-parsaa, romanescua, kesäkurpitsaa, maissintähkiä
-sitruuna-jogurtti-creme fraichekastiketta
-vihreää salaattia, jossa paljon avocadoa
-jälkkäriksi mangosmoothie-jäätelöä ja marinoitua mangoa
-juomana vettä (sekä grillaajan etuoikeutena 1 tlk pilsner urquellia nestehukan estämiseksi)

Vinkki:
Grillattavat kasvikset voit kevyesti öljytä etukäteen, ripottele suolaa ja sokeria hiven kasvisten päälle. Kun kasvikset ovat grillissä voit vielä kevyesti penslata niitä öljyssä kastetulla kuumuuden kestävällä sudilla.

Kastike
Sekoita 1 desi turkkilaista jogurttia ja
1 desi crème fraichea
Purista kastikkeeseen puolikas tuore sitruunaa,
lisää ripaus suolaa ja pippuria
sekä tilliä tai muuta yrttiä oman maun mukaan

Vaihe 5. Nauti!